الاستحواذ كلمة مرتبطة في زهن اغلبية الناس بشيء مكروة زي ((الاستغلال)) استغلال انسان استغلال فرصة استغلال الظروف في صلحك او((الانانية))
ودي بردو شيء مكروة بس امتة تبقا شيء محبوب مفيدة زي ((الحر)) ((والبرد)) غريبة اما واحد يقولك انا حران تفتكر البرد او يقولك انا بردان تفتكر الحر لية يمكن علشان الانسان مبيرضاش بحالة ولا يمكن علشان بيحس ((بملل)) زي لما تفكر في (( الحب)) كلمة سهلة ومنتشرة في كل حتة وقصص وحكيات بس في حد فهمة لحد دلوقت علي حقيقتة لاء يمكن بردو علشان كل الناس عرفة الحب وكل واحد بيفتي فيها فالحقيقة تاهت او بردو يمكن الناس حسو بملل من المعني المعروف فجددو فية شوية وخلقة لية صورة تنية جديدة لان التجديد بالنسبة للانسان هي الحياة والحياة هي التجديد وحتي لما يحس انة بيحب حقيقي بيزهق من اللون البمبي الي عايش فية والشموع والكلام الحلو ويدور علي المشاكل وان في حاجة غلط او الناس بتتامر علية
طيب وبعدين حيجي اليوم فعلا الي يحب الانسان لاخية الانسان ما يحبة لنفسة ؟
ودة في مصلحتك انت ولا في مصلحة الجماعة يعني فعلا حتحس انك راضي علي نفسك ؟
طيب انا لية الحق اني اكرهة واحب ولا مطلوب مني اني احب كل الناس علشان صالح الناس وافضل انا تابع طول عمري ومليش شخصية لاني حبيت كل الناس يعني مليش فكر؟
طبعا لازم تجاوب بصراحة مع نفسك ولو حولت انك توصل وتقول غير الصراحة فانت حتقتنع فعلا بالي بتقولة حتي لو كنت عارف انة كذب لان الانسان بيبقا عاوز يصدق الي عاوز الناس تصدقة عنة وطالما (( وجد السبب وجدت المصلحة)) يعني كل حاجة بتعملها ليها سبب وكل سبب وراة سبب وسبب وسبب وسبب وسبب زي ما بيقولو الفلاسفة(( انما تكمن الحقيقة وراء كل علامة استفهام ترسمها بعد كل كلمة )) فلسفة الواقع مش المتشائم ويمكن المتشائم من اكتر الناس سعادة زي ما بنقول ((خربانة خربانة)) حزعل علي اية بس الي بيزعل وبيحزن بجد الي بيتفاجيء بالواقع بيلاقي الدنيا غير الي هو متخيلها خالص بيحس بالغربة وانة غريب ولازم يبقا زيهم والحياة بتتكرر والظروف بردو بس بوشوش مختلفة اية هي فلسفة الواقع
1-الوجود شر لان غايات الكائن فية لا تنتهي ما ان تتحقق غاية من غاياتة حتي يتطلع الي غيرها ولا تنتهي رغبات الانسان ((التجديد يربط الانسان بالحياة)) ولا تقف غاية عند حد وبذلك يظل يعاني الالام والتعاسة والحزن ويكابد المشقات حتي تنتهي الامة بالموت
2-ما نحيبة لذات وسعادة انماهو مصدر للالام والتعاسات فان الانسانيظل يطلب لحظة اللذة والسعادة فاذا ما تحققت وانقضت في وقت قصير فانها تصبح دافعا لة ليطلبها من جديد وحين تنتهي يشعر بشقاء مضاعف لانها انتهت وعلية ان يكابد من جديد للحصول عليها
3-الوجود شر لان الانسان يعيش بين حالتين اما في شقاء طلبا للذة واما في ملل وسام اذا تحققت تلك اللذات وتوفرت لدية وكلا الحالتين شقاء والم وشر
وحط علي الاخيرة ميت خط وقيس عليها كل حاجة